Pętelka motocyklowa

Nadszedł czas, by uruchomić motocykl i ruszyć w stronę wzgórz i gór, które zielonymi garbami otaczają nasze małe Castelluccio. Spośród kilku tras wybraliśmy tę, która prowadzi na Pratomagno ( 1592 m n.p.m.), grzbiet pomiędzy Casentibo i Valdarno.

Wrzuciliśmy do kufra parę drobiazgów i jeszcze raz pochwaliliśmy przyjemną temperaturę. Ja poklęłam trochę w czasie ubierania spodni motocyklowych, bo nie wiedzieć dlaczego nie mogłam ich dopiąć, a jak już dopięłam, to pochylanie się czy kucanie nie wchodziło w grę. Paweł gotuje bardzo dobrze, do tego stopnia, że wciąż przerywam dietę ryżową. W końcu połączyłam zamkiem błyskawicznym spodnie z kurtką, tworząc kombinezon. Założyłam aparat na szyję i wsunęłam kask na głowę – mogliśmy ruszać w stronę wzgórz. Wiosenne krajobrazy rażą żółcieniami, soczystą zielenią i najbielszą z bieli. Mijaliśmy miejscowość Gropina, w której znajduje się zabytkowy kościół z XII wieku, na pewno wart odwiedzenia. Italia obsiana jest ciekawymi historycznie miejscami, budynkami sięgającymi starożytności i zadziwiającymi krajobrazami, co chwilę jakiś znak przydrożny nakazuje skręcić, informując o kościele, zamku albo stanowisku archeologicznym. Muszę pogodzić się z tym, że brakłoby  życia na obejrzenie wszystkiego, dlatego intuicyjnie łuskam wybrane miejsca, unikając wielkich metropolii. Prawdziwą Italię dostrzegam w małych mieścinkach i wioskach, w kamiennych domach, które są jakby wrośnięte w zbocza wzgórz albo wyrastają na szczytach pagórków.

Zbliżając się do Loro Ciuffena od razu dojrzeliśmy nasz cel. Ależ on jest wysoko w porównaniu do położenia tego miasta, i jak blisko zarazem. Ledwo wjechaliśmy w miejską ulicę z pierwszymi zabudowaniami, gdy znak z napisem Pratomagno skierował nas ostro w lewo na szeroką, wyłożoną nowym asfaltem, drogę wśród drzew. To byłby szok, gdyby taka trasa prowadziła przez leśne wzgórza na szczyt Pratomagno.

Nowiutka droga jednak szybko się skończyła, ustępując wąskiej i bardziej zaniedbanej prowincjonalnej szosie, która zaczęła ostro piąć się w górę i załamywać, tworząc agrafki. Patrzyłam w dół, w przepaść, od której nie chroniła nas żadna barierka i zaschło mi w gardle ze strachu. Klęłam na siebie pod nosem za brak wyobraźni w czasie wybierania trasy, a potem za jej nadmiar. Kiedy w końcu podniosłam głowę i przed oczami zobaczyłam otwartą przestrzeń i góry, poprzecinane białymi zygzakami ścieżek, strach zniknął i ustąpił zachwytowi. Nie dotarliśmy do celu, bo uznaliśmy, że wspólnie z dzieciakami pojedziemy na Pratomagno, tym bardziej, że jest trasa alternatywna, nie tak kręta jak ta. Skoro tutaj jest pięknie, to nie mamy wątpliwości, że wyżej będzie jeszcze piękniej. Odbiliśmy w prawo – na Chiassaia i po przejechaniu dwóch kilometrów, zatrzymaliśmy się w małej wiosce Anciolina ( 933 m n.p.m.), w której domy z szarego kamienia przytulają się do południowego stoku. W miejscu, gdzie stał zamek, jest teraz zielony pagórek, ze szczytu którego można podziwiać panoramę. Kiedyś strategicznie ważne miejsce, teraz stało się jednym z najbardziej spokojnych, żyjących własnym rytmem. Właśnie w takich miejscach, w kamiennych murach domów czuć to, o czym pisałam wyżej. Czas stanął w miejscu – tylko cisza, natura i my. Pranie na sznurze, starsza pani związująca sznurkiem pęk chrustu i jakiś dziadek, siedzący na kamiennej ławce, tuż przy drodze. My jadąc motocyklem w stronę Anciolina, może raz minęliśmy auto. To trasa, której nie można przejechać busem czy kamperem, jest bardzo wąsko, a mijanie się z innym pojazdem nie wchodzi w grę. W drodze powrotnej widzieliśmy znak, wskazujący kierunek na Passo della Crocina. To miejsce wpiszę na listę kolejnej wycieczki.

Poniżej kilka migawek z naszej pierwszej motocyklowej wycieczki w stronę Pratomagno.

Dobrego dnia -)

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Powiązane artykuły

Ciekawe co jeszcze?

[td_block_19 modules_on_row="" show_com="none" show_cat="none" show_btn="none" show_author="none" f_title_font_family="438" f_title_font_line_height="eyJhbGwiOiIxLjQiLCJwb3J0cmFpdCI6IjEuNCJ9" f_title_font_size="eyJhbGwiOiIxMyIsInBvcnRyYWl0IjoiMTEiLCJsYW5kc2NhcGUiOiIxMiJ9" f_title_font_weight="600" f_title_font_transform="uppercase" f_ex_font_family="438" f_ex_font_size="eyJhbGwiOiIxNCIsInBob25lIjoiMTMifQ==" f_ex_font_line_height="1.2" f_meta_font_size="12" f_meta_font_transform="" mc1_tl="10" meta_padding="0" all_modules_space="eyJwb3J0cmFpdCI6IjUiLCJhbGwiOiIxMCJ9" art_excerpt="eyJwaG9uZSI6IjE0cHggMCJ9" image_floated="eyJhbGwiOiJoaWRkZW4iLCJwaG9uZSI6ImhpZGRlbiJ9" f_meta_font_family="438" mc1_el="15" modules_category="above" modules_category_padding="eyJhbGwiOiI1IiwicG9ydHJhaXQiOiIyIn0=" f_cat_font_transform="" f_cat_font_size="eyJhbGwiOiIyNCIsInBvcnRyYWl0IjoiMjAiLCJsYW5kc2NhcGUiOiIyMSJ9" f_cat_font_weight="700" excerpt_middle="yes" show_excerpt="eyJwb3J0cmFpdCI6Im5vbmUiLCJhbGwiOiJub25lIn0=" art_title="eyJwb3J0cmFpdCI6IjhweCAwIDAgMCJ9" image_height="eyJhbGwiOiI1MCIsInBob25lIjoiNjAiLCJwb3J0cmFpdCI6IjYwIn0=" btn_margin="eyJwb3J0cmFpdCI6IjIwcHggMCAwIiwibGFuZHNjYXBlIjoiMjVweCAwIDAifQ==" btn_padding="5" f_btn_font_transform="uppercase" f_btn_font_family="438" show_date="none" show_review="none" meta_info_horiz="content-horiz-left" cat_bg="rgba(255,255,255,0)" cat_bg_hover="rgba(255,255,255,0)" cat_txt="#444444" f_cat_font_family="507" f_title_font_spacing="eyJhbGwiOiIxIiwicG9ydHJhaXQiOiIwIn0=" btn_bg="rgba(255,255,255,0)" btn_bg_hover="rgba(255,255,255,0)" btn_txt="#444444" f_btn_font_size="11" ajax_pagination="next_prev" sort="random_posts" title_txt_hover="#ce9079" image_size="td_1068x0" td_ajax_preloading="" next_tdicon="tdc-font-tdmp tdc-font-tdmp-arrow-right" pag_icons_size="eyJhbGwiOiIyNCIsInBvcnRyYWl0IjoiMjIiLCJsYW5kc2NhcGUiOiIyNCJ9" pag_border="rgba(255,255,255,0)" pag_h_border="rgba(255,255,255,0)" pag_bg="rgba(255,255,255,0)" pag_h_bg="rgba(255,255,255,0)" pag_text="#444444" pag_h_text="#ce9079" btn_txt_hover="#444444" tdc_css="eyJhbGwiOnsiZGlzcGxheSI6IiJ9LCJsYW5kc2NhcGUiOnsibWFyZ2luLWJvdHRvbSI6IjQwIiwiZGlzcGxheSI6IiJ9LCJsYW5kc2NhcGVfbWF4X3dpZHRoIjoxMTQwLCJsYW5kc2NhcGVfbWluX3dpZHRoIjoxMDE5LCJwb3J0cmFpdCI6eyJtYXJnaW4tcmlnaHQiOiItIiwibWFyZ2luLWJvdHRvbSI6IjIwIiwibWFyZ2luLWxlZnQiOiItIiwiZGlzcGxheSI6IiJ9LCJwb3J0cmFpdF9tYXhfd2lkdGgiOjEwMTgsInBvcnRyYWl0X21pbl93aWR0aCI6NzY4LCJwaG9uZSI6eyJtYXJnaW4tYm90dG9tIjoiMzAiLCJkaXNwbGF5IjoiIn0sInBob25lX21heF93aWR0aCI6NzY3fQ==" limit="6" image_width="eyJhbGwiOiI2MCIsInBob25lIjoiMTAwIiwicG9ydHJhaXQiOiI1NSJ9" meta_info_align="" block_template_id="" image_alignment="eyJhbGwiOjUwLCJwb3J0cmFpdCI6IjUwIn0=" meta_bg="#ffffff" f_more_font_family="438" f_more_font_transform="uppercase" f_more_font_spacing="1" f_more_font_size="11" f_btn_font_spacing="1" pag_space="10" prev_tdicon="tdc-font-tdmp tdc-font-tdmp-arrow-left" category_id="_current_cat" linked_posts="" td_ajax_filter_type=""]

Nasze Kategorie

Comments

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj